Unser team

Har du spørsmål om bestillingen din eller trenger du hjelp med et produkt?
Da er vår kundeservice her for deg.

 


Ofte stilte spørsmål

Computer

Før du bestiller!

Aktuell informasjon

Her finner du nyheter og informasjon om hva som skjer i smartphoto

For øyeblikket er det ingen ny informasjon tilgjengelig

Spørsmål om brukerkonto

Hvordan oppretter jeg en smartphoto brukerkonto?

Du lager din brukerkonto ved å registrere informasjonen din her (Registrer deg)

Må jeg logge inn for å bestille?

Du trenger ikke å være logget inn for å bestille men hvis du er registrert som kunde med en kundekonto, har du følgende fordeler:

  • Du kan lagre dine opplastede bilder i forskjellige mapper på brukerkontoen din. Da vil bildene dine være der neste gang du vil lage et fotoprodukt. Du får også tilgang til dem fra hvilken som helst datamaskin, nettbrett eller telefon når du logger inn.
  • Du kan lagre fotoproduktene dine og fortsette å jobbe med dem på et senere tidspunkt.
  • Kommer du på at du vil ha enda et eksemplar av for eksempel en fotobok du har laget tidligere, så ligger denne lagret på brukerkontoen din. Da kan du enkelt bestille nøyaktig samme bok igjen.
  • På brukerkontoen din har du tilgang til en oversikt over bestilte produkter og hvor de befinner seg for øyeblikket (i produksjon, post, etc.) samt en oversikt over fakturaer, kreditter og nåværende smartbonuser!
  • smartbonus - Ved å registrere deg får du poeng på alle bestillinger. Disse poengene sendes som verdisjekk hver tredje måned. Vi belønner nemlig din lojalitet med en bonus én gang i kvartalet! Les mer om smartbonuser her

Kan jeg endre e-postadressen min eller informasjon på brukerkontoen?

Ja, det kan du! Logg inn på brukerkontoen din og under overskriften "Mine detaljer" kan du enkelt oppdatere informasjonen. Fordi e-postadressen din er brukernavnet ditt når du logger deg på brukerkontoen din, må du huske å bruke den oppdaterte e-postadressen din neste gang du logger på.

Spørsmål om bilder

Hvordan laster jeg opp bilder?

Du kan enkelt laste opp bildene dine direkte på smartphoto.no. Du trenger ikke å installere ekstra programmer.

Du kan også lagre bildene dine til brukerkontoen din hvis du laster dem opp til "Mine mapper" (bilder lagres ikke hvis du laster dem opp direkte til et produkt). Vær imidlertid oppmerksom på at smartphoto ikke er en skytjeneste for lagring av bildene dine. Vi anbefaler derfor at du alltid har bildene dine lagret lokalt på en harddisk eller på annen måte lagrer bildene dine selv! Kontakt vår kundeservice for mer informasjon..

Hvordan vet jeg hvilken størrelse jeg får på bildene mine?

På hjemmesiden vår kan du bestille bilder i forskjellige størrelser og formater, Supreme bilder, Supreme Flex bilder, Retrobilder, Kvadratiske bilder osv. Alle våre formater og størrelser for fremkalte bilder finner du her: Format & størrelse

Hurtigguide for bildefremkalling

Når du velger å fremkalle bildene dine, vises kun forskjellige tall på nettstedet vårt, størrelsene 9, 10, 11 og 13, disse dimensjonene refererer til bildets kortside i cm. Lengden på det fremkalte bildet kan da variere avhengig av bildefilens proporsjoner/størrelse (dvs. i hvilke proporsjoner bildet er tatt). For eksempel, str. 10 kan være mellom 10x10 cm - 10x18 cm. Bildet er tilpasset for å ta med alt i bildefilen din, og bildet blir ikke beskjært. Dette har vi valgt å kalle Supreme Flex - fordi bildelengden varierer avhengig av bildefilstørrelsen.

Hvis du vil ha alle bilder i samme størrelse, f.eks. 10x15 cm, må du gå inn på “Format” og velge størrelse 2: 3 (Supreme ). Da kan bildene dine beskjæres for å passe til det nye formatet. Det er derfor viktig at du alltid ser gjennom bildene dine før du fullfører bestillingen. Ved å klikke på pennen på et bilde kan du redigere bildet og velge hvilken del som skal beskjæres, slik at ingen del av motivet som er viktig for deg, forsvinner fra bildet. 2: 3 er det tradisjonelle bildeformatet (fotoalbumbilder) for fremkalte bilder.

Merk at i digital fotografering er bildeformatet forskjellig mellom forskjellige typer kameraer. Standardinnstillingen for et kompakt digitalkamera er 4: 3. Imidlertid har digitale speilreflekskameraer (DSLR) vanligvis et 3: 2-format som standardinnstilling.

Det er vanligvis mulig å endre innstillingen av bildeforholdet på digitalkameraet ditt. Hvis du vil endre bildeforholdet til kameraet ditt, kan du lese brukerhåndboken til kameraet.

Ønsker du å lære mer om bildeforhold? Klikk her: Bildeforhold

Kan jeg lagre et pågående produkt/prosjekt for å fortsette med det på et senere tidspunkt?

Du kan alltid lagre et produkt hvis du er logget inn på din brukerkonto. Hvis du vil fortsette å lage/redigere det aktuelle produktet, finner du det under kategorien ”Mine produkter”.

Får bildene mine automatisk bildeforbedring?

På smartphoto blir alle bilder automatisk korrigert før fremkalling for beste resultat. Du kan imidlertid velge å deaktivere bildeforbedringen hvis du har en smartphoto-konto og er logget inn. Du kan gjøre dette på smartphoto-kontoen under "Mine detaljer” - “Mine innstillinger".

Husk at hvis du velger å deaktivere bildeforbedring, påvirker det alle bilder og fotoprodukter i handlekurven, og alle produktene vil dermed fremkalles uten bildeforbedring!

I følgende tilfeller bør du slå av bildeforbedring:

  • Bilder du allerede har redigert
  • Profesjonelle bilder fra fotograf
  • Bilder som er tatt med et avansert speilreflekskamera

Spørsmål om rabattkoder

Jeg har mottatt en rabattkode, hvordan bruker jeg koden for å få rabatt?

Skriv inn rabattkoden i handlekurven i feltet "Oppgi rabattkode", og klikk deretter "Bruk rabattkode" for å aktivere koden. Du kan ikke kombinere 2 forskjellige kodetilbud i samme bestilling. smartphoto tar ikke ansvar for feil bruk av rabattkoder etter at kjøpet er fullført. For mer informasjon om rabattkoder, se våre vilkår og betingelser.

Hva skal jeg gjøre hvis koden ikke fungerer?

Hver kode fungerer kun under visse forhold. Rabattkoder gjelder kun for de produkter og de kvantiteter som er angitt i den aktuelle kampanjen. Hver kode gjelder også bare for en begrenset periode. Noen koder er kun for nye kunder eller kan bare brukes én gang. Du finner all nødvendig informasjon om hva som gjelder for akkurat din rabattkode nederst i hvert nyhetsbrev, nettside eller annonse. Ved problemer kontakt alltid kundeservice før du bestiller.

Jeg har mottatt flere koder, kan jeg kombinere dem i samme bestilling?

Det er ikke mulig å bruke mer enn én kode i samme bestilling. Du kan ikke kombinere flere tilbud samtidig.

Spørsmål om betaling

Hvordan betaler jeg bestillingen min?

Du kan betale med Visa og Mastercard, PayPal eller via Klarna faktura.

Hvis du velger å betale med Klarna faktura, er betalingsperioden 14 dager, og du vil motta en e-post fra Klarna med alle betalingsdetaljer samme dag bestillingen din er ferdig produsert hos oss. På Klarna.no eller i Klarnas app kan du se og håndtere fakturaer dine. Vennligst kontakt Klarnas kundeservice på tlf 21 01 89 91 eller på Klarnas chatt om du har spørsmål om fakturaen din.

All informasjon om våre betalingsmetoder finner du her: Betalningsinfo

Er betalingen sikker?

Alle data overføres med høyt krypteringsnivå for å sikre en trygg transaksjon. Kredittkortinformasjonen din lagres ikke på våre servere med mindre du aktivt velger å lagre informasjonen på siden. Vi garanterer en 100% sikker betaling. Du finner mer informasjon om Adyen her.www.adyen.com.

Å tenke på

Hva kreves av mine digitale bildefiler for å få så godt resultat som mulig?

For at bildene dine skal få best mulig resultat på produktet du bestiller, trenger vi bildefilen i jpg- eller png-format (brukes til RGB-fargeprofil). Vi anbefaler at du har så høy oppløsning som mulig på bildene dine, men at størrelsen på bildefilen ikke overstiger 39,5 MB.

Hvordan vet jeg at oppløsningen er god nok?

Hvis bildeoppløsningen ikke er god nok, viser programmet vårt en advarseltrekant med et utropstegn på bildet ditt. Dette betyr at bildet ditt kan bli uklart og pikslete i den størrelsen på produktet du har valgt. For å unngå dette, må du kanskje redusere størrelsen på produktet/bildet. Har du beskåret bildet? Da kan det hjelpe hvis du ikke beskjærer bildet like mye. Dessverre kan du ikke øke oppløsningen på et bilde på vår nettside. Du kan bestille produktet selv om du får en advarsel om oppløsningen, men du har da ikke rett til å reklamere på det.

Foto Minimum oppløsning
Høyde (i piksler) Bred (i piksler)
9 x 12/13 cm 768 1152
10 x 14/15 cm 768 1152
11 x 15/17 cm 845 1268
13 x 17/19 cm 900 1350
Canvas, Poster & Collage Minimum oppløsning
Høyde (i piksler) Bred (i piksler)
20 x 27/30 cm 709 1063
30 x 40 cm 992 1321
40 x 40/53/60 cm 1134 1701
50 x 66/70 cm 1417 1983
60 x 80/90 cm 1701 2251
70 x 93/105 cm 1984 2976
80 x 106/120 cm 2268 3402
90 x 120 cm 2551 3402

Er det en beskjæringsmarginal som ikke vises i forhåndsvisningen?

Det er nødvendig med en liten beskjæringsmarginal når du lager produkter hos oss, denne kan ikke vises i forhåndsvisningen. Beskjæringsmarginalen ligger på 3 mm, vennligst tenk på dette når du plasserer bildet på produktet du vil bestille.

Kan jeg endre størrelsen på min valgte fotobok etter at jeg har begynt å lage den og lagre den?

Nei, det kan du ikke. Når du oppretter en fotobok, velger du en base der parameterne er nøye beregnet for å matche maskinene i produksjonen. Disse vil da bli låst til malen og det formatet eller den størrelsen du velger fra begynnelsen av. Når du har opprettet og lagret fotoboken, kan du ikke lenger endre den til et annet format/størrelse. Hvis du ønsker å endre størrelsen på boken, må du starte på nytt.

Teknisk feil

Jeg får en feilmelding, hva gjør jeg?

Har det oppstått et teknisk problem på nettsiden vår? For å finne en løsning på problemet, kan du ta et skjermbilde (et bilde på skjermen med feilmeldingen) og sende den til kundeservice påkundeservice@smartphoto.no

Vi trenger også svar på følgende spørsmål:

  • Bruker du en datamaskin eller mobiltelefon?
  • Om mobil, er det en iPhone eller Android?
  • Hvis du bruker en datamaskin, hvilken nettleser bruker du?
  • Hvor oppstod feilen? På hvilken side, hva gjorde du da feilmeldingen kom?

Tips: Hvis du bruker en datamaskin, prøv å bruke en annen nettleser, det løser vanligvis de fleste problemer.
Vi anbefaler at du bruker Google Chrome.

Vrachtwagen

Etter bestillingen din!

Kan jeg endre noe etter jeg har bestilt?

Kan jeg endre eller kansellere en bestilling jeg allerede har bekreftet og sendt inn?

Dessverre er det ikke mulig å endre eller avbestille en bestilling. Så snart du har klikket i feltet "Betal", begynner produksjonen av bestillingen. Hvis du har oppdaget en feil i din bestilling, kan du lage en ny uten ekstra kostnader (kontakt alltid kundeservice før du legger en ny bestilling). Du kan lese mer om vår unike smartgaranti her.

Jeg glemte å legge inn rabattkoden min/fikk ikke rabattkoden til å fungere, kan jeg legge til koden etterpå?

Dessverre kan vi ikke legge til koder og rabatter etter at bestillingen er lagt. Når du har klikket på "Betal", sendes bestillingen din digitalt til vår produksjon, som umiddelbart starter produksjonen av bestillingen, noe som betyr at bestillingen din vil bli låst for endringer etc.

Hvis du har problemer med våre rabattkoder, vennligst kontakt oss før du bekrefter bestillingen din, og vi vil hjelpe deg.

Levering og frakt

Hvor lang leveringstid har bestillingen min?

Produksjonstid og leveringstid er to separate tider. Ulike produkter tar ulik tid å produsere. Mer informasjon om produksjon og leveringstider finner du på hver produktside ved å klikke på "Levering" under produktet. Du kan også lese om leveringstider her: Leverings Info

Hvor mye koster frakten og hvordan fungerer det?

Vi har delt fraktkostnaden i forskjellige fraktgrupper for forskjellige produkter og antall produkter i samme bestilling.
For eksempel, hvis du i samme bestilling har produkter fra forskjellige fraktgrupper, betaler du kun frakten til den høyeste fraktgruppen. Bestiller du for eksempel 50 vanlige bilder som kommer i fraktgruppe 1 koster det 49 kr i porto. Samtidig bestiller du 2 kopper som kommer i fraktgruppe 2 og koster 69 kr i porto. Du betaler bare porto for krusene fordi de har høyest frakt.
Du vil alltid se den nøyaktige kostnaden under bestillingsprosessen før du fullfører kjøpet.

Du finner også fraktabellen i prislisten vår: Prisliste

Hvordan vet jeg at bestillingen min er på vei?

Når bestillingen din er ferdig produsert, vil vi alltid sende deg en e-postmelding om at bestillingen din er på vei. Hvis du har betalt online, er vi avsender av denne posten, hvis du har valgt Klarna som betalingsmetode, vil du motta fakturaen via e-post fra dem når bestillingen er fullført og sendt fra produksjonen.

Kan jeg spore bestillingen min?

De fleste bestillinger sendes som brev eller store brev uten sikkerhet og kan derfor ikke spores via post. Hvis bestillingen din får plass i postkassen din, vil den bli levert til postkassen din, men er den for stor vil du få en lapp om å hente den hos nærmeste postkontor eller post i butikk.

Større produkter som f.eks. lerretsbilde 40x60 cm sendes med kollinummer. Hvis du vil vite om forsendelsen din har et kollinummer, vennligst kontakt kundeservice etter at bestillingen din har forlatt vår produksjon.

Kan jeg velge ekspresslevering?

For øyeblikket tilbyr vi ikke ekspresslevering.

Vil bestillingen min sendes i flere pakker?

Hvis bestillingen din inneholder en blanding av forskjellige produkter eller du har gjort en større bestilling, kan bestillingen din bli delt inn i flere pakker. Vi leverer produktene så snart de er ferdige i produksjonen. Der er derfor en mulighet for at du vil motta produktene dine i flere pakker og over flere dager.

Jeg har oppdaget en feil i bestillingen min (stavefeil, feil bilde/design etc), hva kan jeg gjøre?

Vi kan aldri stoppe en startet produksjon av en bestilling, men du kan vanligvis bruke vår smartgaranti. Vent på produktet og kontakt kundeservice for informasjon om vår smartgaranti.

Min levering har ikke kommet til den estimerte datoen, kan jeg spore forsendelsen?

Bare større forsendelser som har kollinummer som kan spores. De estimerte datoene vi angir når du bestiller, stemmer 95% av gangene. Hvis bestillingen likevel ikke har kommet fram i tide, vennligst kontakt vår kundeservice, og vi vil sjekke at alt ser riktig ut og sette inn eventuelle tiltak.

Spørsmål om fakturabetaling

Hvordan betaler jeg fakturaen min?

Har du valgt å betale bestillingen din med Klarna faktura, er betalingsperioden 14 dager, og du vil motta en e-post fra Klarna med alle betalingsdetaljer samme dag bestillingen din er ferdig produsert hos oss. På Klarna.no eller i Klarnas app kan du se og håndtere fakturaer dine. Vennligst kontakt Klarnas kundeservice på tlf 21 01 89 91 eller på Klarnas chatt om du har spørsmål om fakturaen din.

All informasjon om våre betalingsmetoder finner du her: Betalningsinfo

Spørsmål om reklamering

Jeg er ikke helt fornøyd med produktet, kan jeg reklamere?

Du har alltid rett til å reklamere et produkt du ikke er fornøyd med. Kontakt alltid kundeservice for mer informasjon og prosedyrer. Vi erstatter alltid en reklamasjon med et nytt produkt.

Produktet mitt har blitt skadet ved frakt, hva gjør jeg?

Hvis du har mottatt et skadet produkt, må du alltid kontakte vår kundeservice umiddelbart.
For raskest mulig håndtering av saken din:
Ta et bilde av skaden som du sender til oss på kundeservice@smartphoto.no.
Skriv inn bestillingsnummeret ditt, hva bildet viser og en kort forklaring, så vil vi reklamere og fikse det på best mulig måte.

Tekstballon

Øvrige spørsmål!

Øvrige spørsmål

Hvordan kommer jeg i kontakt med markedsavdelingen?

Er du selger og ønsker å nå vår markedsavdeling? Ta kontakt med dem via e-post: marknad@smartphoto.com

Hvis det gjelder sosiale medier, vennligst send epost: collab@smartphoto.com

Hvis du er journalist og ønsker å komme i kontakt med PR-avdelingen, email: press@smartphoto.com

Jeg ønsker å bestille en stor mengde av produktene deres og lurer på om dere kan tilby rabatt?

Kontakt vår kundeservice via e-post og de vil lage et tilpasset prisforslag basert på våre beste tilgjengelige priser.

E-post

For å kontakte oss via e-post, skriv til:

kundeservice@smartphoto.no

Vi svarer innen 24-48 timer på hverdager.

Vennligst skriv inn bestillingsnummeret ditt (14 siffer som du finner i bestillingsbekreftelsen).

Telefon  

Vi svarer gjerne på dine spørsmål via telefon:

Mandag til torsdag kl. 08.30-16.00.
Fredag fra kl. 08.30 til 15.00.
Lunsjstengt mellom kl. 12.00 og 13.00

Du kan nå oss på nummer:

69 17 28 00

For raskere hjelp, er det bra om du har bestillingsnummeret ditt, 14 tall!

Brev

Du kan sende oss et brev på følgende adresse:

smartphoto Nordic AB
Östergatan 39
211 22 Malmö, Sverige

Merk! Kontakt alltid kundeservice via e-post eller telefon hvis du har spørsmål om reklamering eller retur.